Kraków Innovation Games 2024 to hackathon, który łączy uczniów szkół średnich z Krakowa w twórczym wyzwaniu. Wydarzenie zgromadziło siedem zespołów, z których każdy wnosi unikalne perspektywy i pomysły. Tematem zadania tegorocznej edycji było „Wspieramy zdrowie psychiczne w szkołach”, co zachęciło uczestników do zgłębienia problematyki dobrostanu psychicznego młodzieży i nauczycieli oraz tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Odpowiedzi uczestników na kluczowe pytania dają wgląd w ich motywacje, inspiracje oraz wizję przyszłości zdrowia psychicznego w szkołach.

1. Co motywuje uczniów do udziału w hackathonie?

Dla uczestników hackathon to nie tylko rywalizacja, ale przede wszystkim okazja do rozwoju i współpracy. Uczniowie podkreślają wartość integracji i pracy zespołowej, która pozwala im zdobywać nowe umiejętności i kompetencje przyszłości. Część zespołów wskazywała na istotność nagród i satysfakcję z potencjalnego zwycięstwa, jednak bardziej liczy się dla nich doświadczenie i możliwość odpoczynku od rutyny szkolnej. Wielu uczestników widzi w hackathonie szansę na rozwijanie kreatywności i tworzenie projektów, które mogą mieć realny wpływ na świat.

2. Co inspiruje młodzież do zmieniania świata za pomocą technologii?

Uczniowie podkreślali, że technologia jest kluczem do rozwiązywania problemów, które sami dostrzegają w swoim otoczeniu. Inspiruje ich codzienne życie i własne doświadczenia. Jak mówią: „Nie możemy zostać w tyle, świat idzie do przodu”. Młodzi programiści wierzą, że ich umiejętności pozwalają wprowadzać pozytywne zmiany, które nie tylko rozwiążą aktualne problemy, ale także otworzą nowe możliwości na przyszłość. Wspólna misja to nie tylko podążanie za trendami, ale także otwieranie głów na nowe idee i innowacje.

3. Jakie problemy chcą rozwiązywać?

W odpowiedziach zespołów wyraźnie wybrzmiewa troska o zdrowie psychiczne i społeczne relacje w szkołach. Uczniowie zauważają trudności związane z socjalizacją, niechęcią do korzystania z pomocy psychologicznej oraz wykluczeniem społecznym osób introwertycznych czy z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Część zespołów zwracała uwagę na potrzebę wsparcia mentorów i tworzenia atmosfery bezpieczeństwa w szkołach. Jak wskazywali uczestnicy, zdrowie psychiczne wciąż jest tematem tabu, co wymaga zmiany podejścia zarówno wśród młodzieży, jak i nauczycieli.

4. Jakie pomysły uważają za najbardziej przyszłościowe?

Wizje zespołów dotyczyły zarówno wsparcia indywidualnego, jak i systemowych reform. Proponowali rozwój projektów edukacyjnych, które zwiększą świadomość na temat zdrowia psychicznego, a także inicjatyw wspierających relacje między uczniami i nauczycielami. Pojawiały się również bardziej ambitne pomysły, takie jak zmiana podstawy programowej na wzór fiński, czy reforma systemu edukacji i zdrowia. Ciekawym wnioskiem była także potrzeba dostosowania harmonogramu zajęć do biologicznych rytmów młodzieży, by zwiększyć ich efektywność i dobre samopoczucie.

Kraków Innovation Games to wyjątkowa platforma, która nie tylko pozwala młodzieży rozwijać swoje talenty, ale także daje im przestrzeń do tworzenia rozwiązań, które mogą realnie wpłynąć na jakość życia w szkołach. Pasja, kreatywność i świadomość problemów sprawiają, że te młode umysły mają potencjał, by zmieniać świat – jeden pomysł na raz.

Pomagam firmom i instytucjom rozwijać się technologicznie, obserwując trendy i angażując się tam, gdzie rodzi się innowacja. Od ponad 15 lat tworzę przestrzeń dla rozwoju branży IT, organizując autorskie wydarzenia, takie jak 4Developers, CONFidence, JDD, OhMyH@ck i PLNOG, które łączą specjalistów, programistów i liderów technologicznych.

Współtworzę HackYeah, największy stacjonarny hackathon w Europie, gdzie firmy i instytucje publiczne szukają przełomowych pomysłów i technologicznych rozwiązań swoich wyzwań. Odpowiadam za strategię, budżety i budowanie trwałych relacji z partnerami, stale podnosząc jakość naszych wydarzeń. Wspieram innowatorów i pasjonatów technologii, wierząc, że najlepsze pomysły powstają dzięki współpracy i odwadze w działaniu.